Kontrola zbieżności kół

Ponad 5000 warsztatów na terenie całego kraju
Gwarancja na montowane częsci
Jakość Q-Service i Perfect Service

Gwarancja jakości usługi

Wysyłasz pytanie o naprawę samochodu

Jakie usługi Cię interesują?
Gdzie pasuje Ci wizyta w warsztacie?
Jak się z Tobą skontaktować?

Oddzwaniamy z wyceną

Nasz konsultant proponuje Ci warsztat i cenę.
Proponujemy Ci zakup części w atrakcyjnej cenie.
Ty decydujesz o terminie, miejscu i koszcie usługi.

Oceniasz wykonanie usługi

Możesz podzielić się uwagami na temat warsztatu.
Oceniasz warsztat, jakość obsługi i usług.
Twoja ocena jest przekazywana do warsztatu.

Znajdź najbliższy warsztat i umów się na wizytę.

Ponad 1700 warsztatów z gwarancją jakości Q-service i Perfect Service

Kontrola zbieżności kół

Czemu prawidłowe ustawienie kół jest ważne?

Zarówno przednie, jak i tylne koła samochodu powinny być utrzymywane poprzez elementy zawieszenia w takiej pozycji, aby cały czas był zapewniony jak najlepszy kontakt opony z nawierzchnią. Zapewnia to mniejsze zużycie opon i gwarantuje stabilne prowadzenie samochodu, nawet podczas przejeżdżania przez nierówności drogi i w trakcie skręcania przednich kół.

Co to jest zbieżność kół?

Jednym w podstawowych parametrów określających ustawienie kół jest ich zbieżność. Określa ona, czy koła danej osi znajdują się równolegle względem siebie. W przypadku kół przednich parametr ten regulowany jest za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych. Natomiast w przypadku kół osi tylnej, za pomocą regulacji drążków poprzecznych (o ile w danym modelu samochodu producent przewidział możliwość regulacji zbieżności z tyłu pojazdu).

Jaka jest miara zbieżności kół?

Każdy model samochodu ma charakterystyczną dla siebie wartość zbieżności kół, określoną w stopniach. Na ogół w samochodach z napędem na przednią oś zbieżność jest ujemna, a w tych napędzanych na tył -  dodatnia. Zbieżność dodatnia jest wtedy, kiedy odległość między krawędziami felg kół danej osi przed tą osią jest mniejsza, niż za osią. Inaczej rzecz ujmując, patrząc z góry samochodu koła byłyby skierowane do wewnątrz.

Jak wygląda kontrola i regulacja zbieżności kół?

Kontrola zbieżności kół jest czynnością wymagającą posiadania sprzętu i nie może być przeprowadzona metodą garażową. Wymagane jest ustawienie samochodu na stanowisku pomiarowym i podłączenie do każdego z czterech kół samochodu głowic pomiarowych. Następnie komputer urządzenia do sprawdzania geometrii zawieszenia, odczytuje parametry z poszczególnych głowic i wyświetla na monitorze aktualną zbieżność kół. Mechanik poprzez poluzowanie odpowiednich połączeń oraz przekręcanie drążków kierowniczych zmienia zbieżność kół do osiągnięcia prawidłowej wartości wyświetlanej przez sprzęt pomiarowy. Następnie poluzowane uprzednio połączenia są ponownie zaciskane.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Poprawnie ustawiona zbieżność zapewnia dobre prowadzenie samochodu, długą żywotność opon i mniejsze zużycie elementów zawieszenia. Zbieżność w trakcie eksploatacji samochodu ulega rozregulowaniu, dlatego dobrze jest zlecić jej sprawdzenie przy każdym przeglądzie, a także gdy zdarzyło nam się wjechać w wyrwę w jezdni z dużą prędkością. Poprawne ustawienie geometrii daje nam poczucie komfortu jazdy samochodem ze sprawnym zawieszeniem.