Opony to niezwykle istotny element eksploatacyjny samochodu. Cztery gumowe walce mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dlatego warto wiedzieć jak odczytać ich podstawowe parametry zapisane na ściance bocznej.

Wiedza wielu kierowców na temat opon w ich samochodach ogranicza się do znajomości marki i tego czy dana „guma” jest letnia czy zimowa. Tymczasem nie trzeba wiele wysiłku, aby pozyskać wiele cennych i przydatnych informacji na temat opony. Wystarczy jedynie spojrzeć na jej ściankę boczną, na której zapisane jest wszystko, co powinniśmy wiedzieć.

Trzeba jednak zaznaczyć, że aby wybrać najlepszą oponę do naszego samochodu, wcale nie musimy bezbłędnie rozszyfrowywać oznaczeń. Dzięki prostym w obsłudze narzędziom doboru opon, jakie oferuje nasza platforma wystarczy znać kilka podstawowych parametrów, lub wprowadzić jedynie dane dotyczące naszego samochodu. W przypadku wątpliwości można zwrócić się do naszych ekspertów za pośrednictwem infolinii lub chatu.

Jakie podstawowe parametry opony powinienem znać?

Najważniejszym parametrem przy doborze opony jest jej rozmiar. Jest on dobrze widoczny na ściance bocznej opony i opisany trzema wartościami ujętymi w ciąg np. 195/65/R15. Wartości te oznaczają kolejno: szerokość, profil oraz średnicę opony.

  • szerokość opony (np. 195/65/R15)

Szerokość opony to wyrażona w milimetrach szerokość przekroju opony mierzonego między jej ściankami bocznymi po zamontowaniu na obręcz i napompowaniu do wskazanego ciśnienia. Przykładowe „195” oznacza, że opona ma 195 mm szerokości. Najwęższe opony w przypadku małych aut miejskich lub samochodów elektrycznych mogą mieć jedynie 135 mm szerokości. Najszersze ogumienie stosowane w samochodach sportowych o wysokich osiągach ma nawet 355 mm.

  • profil opony (np. 195/65/R15)

Profil opony nie jest wyrażony jako konkretna wartość, ale jako stosunek wysokości ścianki bocznej opony do jej szerokości. Przykładowe „65” oznacza, że wysokość opony stanowi 65 proc. jej szerokości. Im wartość ta jest mniejsza (niższy profil opony) tym mniej “gumy” znajduje się między asfaltem a felgą. W przypadku samochodów sportowych możemy spotkać opony o profilu 25.

  • średnica osadzenia i rodzaj konstrukcji (np. 195/65/R15)

Ostatnia wartość informuje o rodzaju konstrukcji opony i średnicy felgi, na jaki może być założona. Najczęściej spotykanym rodzajem budowy opony w samochodach osobowych jest konstrukcja radialna oznaczona literą R. W przypadku opon ciężarowych i do pojazdów rolniczych możemy w tym miejscu spotkać oznaczenia D, co oznacza konstrukcję diagonalną. Średnica felgi wyrażona jest w calach, co w naszym przykładzie oznacza, że mamy do czynienia z oponą, którą możemy założyć na felgę o rozmiarze 15 cali.

Nie przez przypadek te trzy wartości ujęte są w jeden ciąg. Szerokość, profil i średnica osadzenia na feldze są ze sobą powiązane. Zazwyczaj im szersza opona, tym mniejszy jest jej profil, co z kolei przekłada się na większy rozmiar felgi. I na odwrót. Węższe opony posiadają zazwyczaj wyższy profil i potrzebują felgi o mniejszej średnicy.

Co jeszcze powinienem wiedzieć o oznaczeniach na oponie?

Oprócz rozmiaru istotnymi wartościami charakteryzującymi oponę są indeksy prędkości oraz nośności. Zapisane są one zazwyczaj zaraz po rozmiarze jako ciąg liczby i liter np. 94H. Indeksy mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa eksploatacji opony.

  • indeks nośności (np. 94H)

Indeks nośności informuje o maksymalnym dozwolonym obciążeniu dla jednej opony przy jeździe z maksymalną dozwolona dla niej prędkością. W przypadku odczytywania konkretnej wartości dla indeksu nośności, musimy odnieść się do specjalnej tabeli(patrz niżej). Nasza przykładowa opona z indeksem 94 może znieść obciążenie maksymalnie 670 kg. Jeżeli tę wartość pomnożymy razy cztery, powinniśmy otrzymać wynik przybliżony do maksymalnej ładowności naszego auta (pole F1 w dowodzie rejestracyjnym). Pamiętajmy, aby zawsze stosować opony z indeksem nośności zalecanym dla naszego samochodu.

Tabela indeksów nośności w samochodach osobowych
Index nośności Nośność kg Index nośności Nośność kg
60 250 88 560
61 257 89 580
62 265 90 600
63 272 91 615
64 280 92 630
65 290 93 650
66 300 94 670
67 307 95 690
68 315 96 710
69 325 97 730
70 335 98 750
71 345 99 775
72 355 100 800
73 365 101 825
74 375 102 850
75 385 103 875
76 400 104 900
77 412 105 925
78 425 106 950
79 437 107 975
80 450 108 1000
81 462 109 1030
82 475 110 1060
83 487 111 1090
84 500 112 1120
85 515 113 1150
86 530 114 1180
87 545 115 1215
  • indeks prędkości (np. 94H)

Indeks prędkości informuje jaka jest maksymalna prędkość, z jaką można poruszać się na danej oponie. W tym wypadku również musimy odnieść się do tabeli, w której konkretnej literze przyporządkowano odpowiednią wartość prędkości maksymalnej. Przykładowo dla litery H wynosi ona 210 km/h. Od listopada 2007 roku zgodnie z kodeksem drogowym dozwolone jest stosowanie opon zimowych o niższym indeksie prędkości niż zalecany przez producenta.

Tabela indeksów prędkości
Symbol Prędkość (km/h) Symbol Prędkość (km/h)
Y 300 N 140
W 270 M 130
V 240 L 120
H 210 K 110
U 200 J 100
T 190 G 90
S 180 F 80
R 170 E 70
Q 160 D 65
P 150 C 60
  • indeks prędkości przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu (ZR lub VR)

W oponach do samochodów o wyższych osiągach czasami można spotkać dodatkowy indeks prędkości umieszczony przy oznaczeniu średnicy felgi np. ZR19. Informuje on o maksymalnej prędkości z jaką może poruszać się opona przy maksymalnym obciążeniu (np. w samochodzie z kompletem pasażerów) i może być oznaczony literą Z (240 km/h) lub V (210 km/h). Dla przykładu opona o oznaczeniu 235/35 ZR19 91Y może poruszać się z maksymalną prędkością 300 km/h, zaś w przypadku pełnego obciążenia 240 km/h.

Jak odczytać datę produkcji opony?

Na ściance bocznej opony znajdziemy również datę jej produkcji. Zapisana jest ona jako ciąg znaków rozpoczynający się od liter DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu to data produkcji opony. Wyrażona jest jako rok produkcji opony oraz numer tygodnia danego roku. Dla przykładu opona, której DOT zakończony jest ciągiem 2313 została wyprodukowana w 23. tygodniu 2013 roku. Należy zaznaczyć, że odpowiednio składowaną oponę uznaje się za nową do trzech lat od daty produkcji. Magazyny Motointegrator.pl zapewniają oponom najlepsze warunki przechowywania w Polsce.

Inne przydatne oznaczenia na ściance bocznej opony

Oprócz wymienionych wyżej, najważniejszych przy doborze opony parametrów, na jej ściance bocznej znajdziemy kilka przydatnych oznaczeni eksploatacyjnych.

  • wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator)

Oznaczenie TWI to znacznik zużycia bieżnika. TWI wskazuje miejsce, w których między kostkami bieżnika opony znajdują się specjalne zgrubienia tzw. “mostki”. Pomagają one w ustaleniu, kiedy bieżnik opony osiągnął maksymalne dopuszczalne zużycie, a więc kiedy jego głębokość jest równa 1,6 mm. Moment ten następuje, kiedy wysokość kostki bieżnika zrównuje się z wysokością mostka. Znaczniki TWI występują w 6 miejscach na obwodzie opony. Michelin w ich miejsce używa symbolu Bibenduma.

  • M+S

Oznaczenie M+S to skrót od „Mud and Snow”, czyli błoto i śnieg. Występuje ono najczęściej na oponach zimowych i całorocznych przeznaczonych do samochodów klasy SUV. Oznacza, że opona jest oponą przystosowaną do jazdy po śniegu, jednak jej właściwości w tym zakresie nie były obiektem testów.

  • homologacja na kraje Unii Europejskiej (ECE, e, E)

Oznaczenie ECE, e lub E to skrót od EconomicCommision of Europe i świadczy o tym, że opona została dopuszczona do użytku na terenie krajów Unii Europejskiej – posiada europejską homologację.

  • oznaczenie sposobu montażu (inside, oudside, rotation)

Opony z bieżnikiem asymetrycznym lub kierunkowym wymagają określonego sposobu montażu. Na ściance bocznej opon z bieżnikiem kierunkowym znajdziemy strzałkę oznaczoną napisem “rotation”. Wskazuje ona jedyny poprawny kierunek toczenia się opony. Z kolei opony z bieżnikiem asymetrycznym posiadają oznaczenia “inside” oraz “outside” opisujące, która strona opony jest stroną zewnętrzną, a która wewnętrzną.

  • rant ochronny opony (MFS, RFP, FR, FP)

Obecność na ściance bocznej opony jednego z powyższych skrótów, mówi nam, że dana opona posiada rant ochronny felgi. To specjalne zgrubienie przy stopce opony, które pomaga chronić felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Producenci stosują rozmaite nazewnictwo tego rozwiązania, stąd jest ono oznaczane różnymi skrótami.

Producent Symbol rantu ochronnego
Goodyear RFP – Rim Fringe Protector; FP – Fringe Protector;
Dunlop MFS – Maximum Flange Shield
Michelin Brak oznaczenia
Bridgestone Brak oznaczenia
Continental FR – FelgenRipen
Pirelli Brak oznaczenia
  • wzmocnienie opony (XL, RF, EXL, RFD, REF lub REINF)

Występowanie na ściance bocznej opony jednego z powyższych skrótów, świadczy o fakcie, że mamy do czynienia z oponą wzmocnioną. Najpopularniejsze oznaczenia to XL – Extra Load lub RF –Reinforced. To opony o solidniejszej konstrukcji z wyższym indeksem nośności lub podwyższonej ładowności.

Pozostałe oznaczenia na ściance bocznej opony

W zależności od producenta, na ściance bocznej opony możemy znaleźć wiele mniej istotnych informacji jak homologacje danej opony do konkretnej marki samochodów, czy informację o tym, że mamy do czynienia z oponą typu run flat.

Dowiedz się więcej o oponach typu run flat

Motointegrator.pl radzi:
  • dobór opon ułatwią narzędzia wyboru na naszej platformie,
  • przy doborze opon przestrzegaj wartości zalecanych przez producenta,
  • najważniejsze parametry opony to jej rozmiar oraz indeksy prędkości i nośności.
Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Email to someone