Samochody typu SUV cieszą się ogromną popularnością na całym świecie i obecnie oferowane są przez niemal wszystkich producentów. Wraz z rozwojem tego segmentu rynku motoryzacyjnego również producenci opon zaczęli oferować ogumienie dedykowane SUV-om. Przyjrzyjmy się najlepszym propozycjom na zimę do tej specyficznej klasy aut.

Segment SUV-ów i crossover-ów rozwija się niezwykle dynamicznie. Producenci co rusz zapełniają kolejne nisze nowymi pseudo-terenowymi samochodami z lekko zwiększonym prześwitem. Obecnie SUV-y przybierają najróżniejsze formy i rozmiary. Coraz rzadziej posiadają napęd 4×4, mocniejsze silniki czy jakiekolwiek zdolności do jazdy w terenie trudniejszym niż nierówna droga gruntowa. Wystarczy spojrzeć na najlepiej sprzedające się auta tego segmentu w Polsce: Dacia Duster, Nissan Qashqai, KIA Sportage czy Hyundai iX35. Poza Dacią Duster, żaden z pozostałych modeli z listy nie ma terenowych predyspozycji.

Właściciele SUV-ów klasy premium często mają wrażenie, że napęd 4×4 zapewni im w zimie bezpieczeństwo i trakcję na śliskich nawierzchniach, a opony, na jakich porusza się ich SUV mają drugorzędne znaczenie. Okazuje się, że jest wręcz przewinie. Owszem, napęd 4×4 (najczęściej realizowany przez dołączaną tylną oś) zapewni dobrą trakcję podczas ruszania. Jednak gdy ruszymy to opony, a nie napęd 4×4 zaczynają odgrywać kluczową rolę. Napęd 4×4 nie pomoże przy hamowaniu i tylko w nieznacznym stopniu poprawi trakcję w zakrętach.

Dlatego dobrej jakości ogumienie zimowe w SUV-ach jest szczególnie istotne. Zazwyczaj auta tego segmentu cechują się większą masą niż standardowe hatchabcki, czy sedany i wyżej umieszczonym środkiem ciężkości. Te dwie cechy sprawiają, że opony takich aut (szczególnie w zakrętach) zmuszane są do znacznie cięższej pracy.

W teście opon zimowych na rok 2013 Auto Moto i Sport uwzględnił również opony letnie. W kilku testach pomiary ich właściwości na śliskiej nawierzchni okazały się nie mieć sensu, ponieważ układ ESP dławił silnik w takim stopniu, że testowy VW Touareg z napędem na obie osie praktycznie nie był zdatny do jazdy. Ten eksperyment wyraźnie pokazał, jak istotne są dobre opony zimowe, nawet w autach 4×4. Poniżej znajdziecie najlepsze propozycje opon zimowych (w kolejności alfabetycznej) dla SUV-ów wyłonione na podstawie testów ADAC oraz profesjonalnych magazynów motoryzacyjnych.

Bridgestone Blizzak LM-80 – opona wielokrotnie wyróżniona w testach opon dla samochodów klasy SUV. Doceniona w testach ADAC, Auto Bild i Auto Moto i Sport. Kierunkowy bieżnik i specjalna konstrukcja lameli zostały dostosowane do warunków zimowych panujących w Europie. Na rekomendacje w czołowych testach zasłużyła skutecznym odprowadzaniem wody i błota oraz znakomitymi właściwościami na śniegu i lodzie.

Zobacz naszą ofertę opon Bridgestone Blizzak LM-80

Continental ContiCrossContact Winter – jedna z najczęściej polecanych opon zimowych. Znakomicie sprawdza się w autach z napędem 4×4. Szerokie kanały obwodowe zapewniają skuteczną ochronę przed aquaplaningiem, zaś gęsto umieszczone lamele i mieszanka sprawdzona w niskich temperaturach pozwoliły ContiCrossContact Winter osiągnąć w testach wysokie noty za krótką drogę hamowania i bardzo dobre właściwości na śniegu.

Zobacz naszą ofertę opon Continental ContiCrossContact Winter

Dunlop SP WinterSport 4D – najwyższej klasy opona zimowa, otrzymała najwyższe oceny w testach miesięcznika Auto Bild opon dla SUV-ów. Niezmiennie jest również szczególnie rekomendowana przez ADAC. Dedykowana jest SUV-om i autom z napędem 4×4 o wysokich osiągach. Zaawansowany system lameli i mieszanka gumowa ze specjalnymi polimerami zapewniają bardzo dobrą przyczepność na śniegu i elastyczność nawet w bardzo niskich temperaturach. Eksperci docenili jej wysoką odporność na aquaplaning i przyczepność poprzeczną na mokrej nawierzchni.

Zobacz naszą ofertę opon Dunlop SP WinterSport 4D

Goodyear UltraGrip + SUV – opony Goodyear stale zajmują wysokie miejsca w rozmaitych testach. Nie inaczej jest w przypadku zimowej opony tej firmy dedykowanej samochodom klasy SUV, która zdobyła drugie miejsce w teście Auto Bild, wyróżnienie w teście prestiżowego „Off Road Magazin” i uznanie wśród kierowców. Opona ta zapewnia świetne właściwości trakcyjne w zimowych warunkach i efektywnie wspomaga pracę napędu 4×4. Technologia wzajemnie blokujących się klocków bieżnika zwiększa poziom przyczepności, a gęsta sieć radialnych lameli zapewnia optymalną trakcję na śniegu i lodzie. W testach UltraGrip + SUV wyróżniała się ograniczonym poziomem hałasu, krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni i znakomitą odpornością na aquaplaning.

Zobacz naszą ofertę opon Goodyear UltraGrip + SUV

Nokian WR SUV 3 – fiński Nokian specjalizuje się w produkcji opon zimowych. Co ciekawe, w testach opony Nokian najlepiej wypadają pod względem parametrów na suchej i mokrej nawierzchni, a nieco słabiej na śniegu. Nie zmienia to faktu, że WR SUV3 zdobył uznanie ekspertów i jest szczególnie polecaną oponą zimową do cięższych SUV-ów.

Zobacz naszą ofertę opon Nokian WR SUV

Wśród opon, które w testach zimowych zajmują stale wysokie pozycje wymienić również należy Michelin Alpin 4 oraz Pirelli Scorpion Winter. Wśród opon klasy średniej wiele pozytywnych opinii otrzymuje Fulda Kristall 4×4. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku niektórych modeli dedykowanych samochodom klasy SUV nazwa bieżnika opony jak i wzór bieżnika mogą być takie same jak w przypadku opon osobowych. Niemniej jednak ich konstrukcja oraz właściwości będą się od siebie zasadniczo różnić. Z tego powodu warto dokładnie zapoznać się ze specyfikacją danej opony i zaleceniami producenta, co do odpowiedniego ogumienia homologowanego dla naszego auta.

Wybieramy opony zimowe do samochodów klasy SUV
Wybieramy opony zimowe do samochodów klasy SUV
Motointegrator.pl radzi:
  • pomimo napędu 4×4 SUV-y wymagają wysokiej klasy opon zimowych,
  • przed wyborem zapoznaj się z wynikami testów i opiniami kierowców,
  • sprawdź jakie opony zimowe do Twojego SUV-a zaleca producent.
Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Email to someone