ADAC przetestował 19 opon letnich w najszybciej zdobywającym popularność rozmiarze 205/55 R16V. Dodatkowo pierwszy raz w historii szczegółowo porównano osiągi modeli „tradycyjnych” z ich ekologicznymi odpowiednikami tej samej marki. Wyniki porównania mogą być zaskakujące.

 

Opony letnie w rozmiarze 205/55 R16V zyskują popularność w samochodach kompaktowych, jak WV Golf, Audi A3 czy Mercedes klasy A. ADAC szczegółowo przetestował 19 opon letnich w tym rozmiarze, włączając w to również modele ekologiczne, czyli o zmniejszonych oporach toczenia. Pozwoliło to porównać ich realne parametry z modelami „tradycyjnymi” tego samego producenta.

 

Najlepsze opony letnie w rozmiarze 205/55 R16V

Michelin Primacy 3


Klasa: premium
Opona letnia szczególnie polecana przez ADAC

Michelin Primacy 3 to zwycięskie opony letnie w rozmiarze 205/55 R16V wg ADAC. Pierwszą lokatę uzyskały dzięki najlepszym właściwościom na suchym asfalcie oraz wyjątkowo wysokiej odporności na zużycie. W tym kryterium osiągnęły jeden z najwyższych wyników w historii testów ADAC. Na tle opon z czołówki testu wypadły jednak przeciętnie pod względem właściwości na nawierzchni mokrej.

Ocena końcowa ADAC: 1,9 (dobra)

Najlepsze pod względem odporności na zużycie.

Goodyear EfficientGrip Performance

Klasa: premium
Opona letnia szczególnie polecana przez ADAC

W teście 205/55 R16 opony EfficientGrip Performance, podobnie jak w przypadku rozmiaru 185/60 R14, zajęły drugą pozycję. Uzyskały najwyższe noty testu za właściwości na mokrej nawierzchni oraz za efektywność paliwową. Wysoką pozycję przypieczętowały dobrą oceną w testach na nawierzchni suchej, chociaż na tym polu w teście opon 205/55 R16 lepiej wypadły modele Continentala, Bridgestone’a i Michelina.

Ocena końcowa ADAC: 2,1 (dobra)

Najlepsza na nawierzchni mokrej i pod względem efektywności paliwowej.

Continental ContiPremiumContact 5

Klasa: premium
Opona letnia szczególnie polecana przez ADAC

 

Continental ContiPremiumContact 5 w teście dla opon w rozmiarze 185/60 R14 zajął pierwsze miejsce, jednak w rozmiarze 205/55 R16 wypadł nieznacznie gorzej, przez co zajął trzecią pozycję. Co ciekawe, dla szerokości 205 wykazał się lepszymi właściwościami na nawierzchni suchej, a nieco gorszymi na mokrej, i to właśnie przez słabszy wynik w tym kryterium zajął niższą lokatę.

 

Ocena końcowa ADAC: 2,2 (dobra)

Najlepsze na nawierzchni suchej.

Dunlop Sport BlueResponse

Klasa: premium
Opona letnia szczególnie polecana przez ADAC

Sport BlueResponse pod względem zachowania na nawierzchni suchej i efektywności paliwowej dorównała drugiej w zestawieniu oponie Goodyeara, a jednocześnie okazała się najbardziej cichą spośród czołowych opon testu. Czwarta pozycja w teście 205/55 R16 jest wynikiem słabszej oceny za podatność na zużycie oraz za zachowanie na nawierzchni mokrej.

 

Ocena końcowa ADAC: 2,2 (dobra)

Najlepsza pod względem efektywności paliwowej.

Zobacz również:
– opinie o Dunlop Sport BluResponse

Pirelli Cinturato P7 Blue

Klasa: premium
Opona letnia szczególnie polecana przez ADAC

Chociaż Cinturator P7 Blue wykazał się najlepszymi parametrami na nawierzchni mokrej, to równocześnie wypadł najsłabiej w testach na nawierzchni suchej. Zaletą tego modelu jest jednak stosunkowo wysoka odporność na zużycie.

 

Ocena końcowa ADAC: 2,2 (dobra)

Najlepszy na nawierzchni mokrej.

Bridgestone Turanza T001

Klasa: premium
Opona letnia szczególnie polecana przez ADAC

 

Turanza T001 nie wyróżniała się w żadnym z kryteriów testowych, jednak względnie wysokie noty w każdym z nich pozwoliły uzyskać ocenę dobrą. Opony marki Bridgestone okazały się jednymi z lepszych opon testu pod względem zachowania na nawierzchni suchej.

Ocena końcowa ADAC: 2,3 (dobra)

Szczegółowe zestawienie wyników testowych dla najlepszych opon letnich w rozmiarze 205/55 R16V

 

Szczegółowe wyniki testu opon letnich w rozmiarze 205/55 R16V

Producent / Model
Cena w euro
Ocena ADAC
Sucha nawierzchnia
Mokra nawierzchnia
Hałas / komfort
Zużycie paliwa
Zużycie
20% 40% 10% 10% 20%
 Michelin Primacy 3  73-131 ocena-4 ocena-5g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-5g
 Goodyear Efficient Grip Performance  68-102 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
 Continental ContiPremiumContact 5  74-108 ocena-4 ocena-5g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
 Dunlop Sport BluResponse  69-102 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
 Pirelli Cinturato P7 Blue  68-187 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-2g ocena-4g ocena-4g
 Bridgestone Turanza T001  69-110 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
 Fulda EcoControl HP  61-102 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
 Hankook Ventus Prime2 K115  58-92 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
 Semperit Speed-Life  60-116 ocena-3 ocena-3g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
 Vredestein Sportrac 5  54-98 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
 Falken Ziex ZE-914  57-91 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-3g
 Nokian Line  67-100 ocena-3 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-3g
 Bridgestone Ecopia EP001S  72-128 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g ocena-3g
 Continental ContiEcoContact 5  73-120 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g ocena-4g
 Michelin Energy Saver+  73-158 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-5g
 Hankook Kinergy Eco K425  60-96 ocena-3 ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g ocena-3g
 Kumho HS51  60-93 ocena-3 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-3g
 Kleber Dynaxer HP 3  56-99 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-5g
 Nankang Econex Eco-2 (Green/Sport)  56-85 ocena-1 ocena-3g ocena-1g ocena-3g ocena-4g ocena-4g

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną ułożono alfabetycznie.

Oznaczenie wyniku:
ocena-5 bardzo dobry, ocena-4 dobry, ocena-3 zadowalający, ocena-2 wystarczający, ocena-1 niedostateczny.

 

Wnioski z testu opon letnich w rozmiarze 205/55 R16V – modele ekologiczne vs „tradycyjne”

Spośród dziewiętnastu przetestowanych modeli opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 z indeksem prędkości V (do 240 km/h) sześć dostało oceny dobre, a tym samym zyskało szczególną rekomendację ADAC. Aż 12 modeli zakwalifikowano do grupy z oceną„zadowalające”, zaś właściwości jednego modelu zostały uznane za niedostateczne.

Prezentowany test ADAC różnił się nieco od tych, które były przeprowadzane do tej pory. Po raz pierwszy w historii eksperci ADAC skonfrontowali ze sobą w jednym teście dwa różne modele opon tej samej marki. Zestawiono ze sobą tzw. modele ekologiczne (o zmniejszonych oporach toczenia) z ich odpowiednikami klasy komfort. Jak można zauważyć w tabeli, żadna z opon ekologicznych nie uzyskała oceny dobrej. Wszystkie wykazały braki w testach na nawierzchni mokrej.

Testy ADAC dowodzą, że ekonomiczne i ekologiczne zalety opon o zmniejszonych oporach toczenia są mało istotne. Co prawda Bridgestone Ecopia EP001S i Hankook Kinergy Eco dowiodły, że wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa, jednak oszczędności w porównaniu do odpowiadających im modelów „tradycyjnych” wynosiły 0,3 l/100 km. To pozornie niewiele, ale po przekalkulowaniu okazuje się, że przy rocznym przebiegu na poziomie 20 tys. km zwraca się koszt zakupu jednej opony.

Niektóre modele opon ekologicznych dowiodły jednak swoich ekologicznych właściwości. Godna odnotowania jest znacząca przewaga ContiEcoContact 5 nad ContiPremiumContact 5 w kwestii odporności na zużycie. Natomiast między „komfortowymi” a ekologicznymi oponami Michelina nie zauważono istotnej różnicy na tym polu, jak również pod względem efektywności paliwowej.

Podsumowując wyniki konfrontacji opon „eko” z „tradycyjnymi”, należy zwrócić uwagę, że różnice w zużyciu paliwa między nimi wynosiły około 5 proc., jednak w przypadku odporności na zużycie odnotowano różnicę nawet 100 proc. na korzyść opon ekologicznych.

Michelin EnergySaver+ vs Michelin Primacy 3

Wielu kierowców zwraca uwagę na relatywnie małą początkową głębokość bieżnika opony Michelin EnergySaver+ w rozmiarze 205/55 R16. Wynosi ona 6,5 mm, a więc jest mniejsza o około 1 mm w stosunku do przeciętnej głębokości bieżnika wszystkich innych modeli opon letnich w tym rozmiarze. Wyniki testów pokazują jednak, że Michelin EnergySaver+ nie ustępuje modelowi Primacy 3 (głębokość bieżnika w oponie nowej – 7,4 mm) w kwestii osiąganych przebiegów. Oba modele zdołały pokonać ten sam dystans testowy. Z drugiej strony mała jest także różnica w efektywności paliwowej. Największe rozbieżności można odnotować dopiero we właściwościach obu opon na nawierzchni mokrej. W tym kryterium testowym model „komfortowy” Primacy 3 wypadł znacznie lepiej w porównaniu z ekologicznym EnergySaver+ i według ADAC będzie lepszym wyborem.

Bridgestone Ecopia EP001S vs Bridgestone Turanza T001

Bridgestone Ecopia EP001S 205/55 R16 z indeksem prędkości V jest jedną z pierwszych na świecie opon, która ma etykietę UE z kategorią A/A określającą zużycie paliwa (RRC = A) i przyczepność na mokrej nawierzchni (WGI = A).

Dowiedz się więcej, jak czytać oznaczenia na etykietach opon.

Ten model również ma mniejszą głębokość bieżnika w porównaniu z pozostałymi oponami. Jest ona nawet o 0,2 mm niższa niż ta w EnergySaver+. Jednak w zestawieniu z Bridgestone Turanza T001 Ecopia EP001S nie wyróżnia się pod względem pokonanego dystansu. Natomiast w testach na aquaplaning Ecopia EP001S obok opon Nankanga i obu modeli Michelina uzyskała jeden z najgorszych wyników w teście, podczas gdy Turanza T001 odnotowała w tym kryterium jedną z lepszych ocen. Z uwagi na powyższe ADAC zaleca wybór modelu Turanza T001.

Wskazówki przy zakupie opon letnich w rozmiarze 205/55 R16V

Wśród opon w rozmiarze 205/55 R16 niektóre modele są dostępne w wersji ekologicznej i „tradycyjnej” – występują jednak pod tą samą nazwą. Podczas wyboru i zakupu konkretnego modelu należy bezwzględnie zwrócić uwagę oraz porównywać oznaczenia na etykietach energetycznych opon. Opony szczególnie polecane, które uzyskały dobre oceny, cechują się zrównoważeniem we wszystkich parametrach. Niektóre z nich wybijają się ponad przeciętność tylko w pewnych aspektach. Na tej podstawie konkretne modele można rekomendować kierowcom o specyficznych oczekiwaniach.

Osoby, które szczególną wagę przykładają do:

  • wysokiej odporności na zużycie – powinny wybrać Michelin Primacy 3;
  • wszechstronności opony letniej – mogą wybierać pomiędzy Goodyear EfficientGrip Performance, Continental ContiPremiumContact 5 i Pirelli Cinturato P7 Blue;

Alternatywy z drobnymi mankamentami:

  • przy niewielkich rocznych przebiegach można zdecydować się na Kumho HS51 z najlepszą oceną na nawierzchni mokrej , dobrymi właściwościami na suchym podłożu, ale niską odpornością na zużycie;
  • przy wysokich przebiegach rocznych cenową alternatywą dla Michelin Primacy 3 może być Fulda, pomimo jej drobnych słabości na nawierzchni mokrej;

Modele samochodów, które mogą poruszać się na oponach 205/55 R16V

Poniższe modele samochodów (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 205/55 R16V. W zależności od mocy silnika opony muszą mieć odpowiedni indeks prędkości (przykładowo T, Q lub S). Jeżeli zastanawiamy się, jaki rozmiar opon dobrać do konkretnego modelu samochodu, szczegóły znajdują się na specjalnej naklejce na słupku bocznym lub po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.

Alfa Romeo 147, Giulietta, MiTo
Audi A3, A4
BMW Serii 1, serii 2, serii 3, Z3, Z4
Cadillac BLS
Chevrolet Aveo
Chrysler PT Cruiser
Citroen C4
Dacia Sandero
Fiat 500L, Bravo, Croma
Ford Focus, C-Max, Mondeo
Honda Civic, FR-V, Accord
Hyundai Coupé, i30, ix20
Jaguar X-Type
Kia Carens, C’eed, Soul, Venga
Lancia Delta
Lexus CT 200h, IS
Mazda 3, 5, 6
Mercedes-Benz Citan, klasy A, B, C, CLA, CLC, CLK, SLK
Opel Astra, Meriva B, Zafira
Peugeot 2008, 207, 307, 308
Renault Fluence, Kangoo, Megane, Scenic
Saab 9-3
Seat Altea, Exeo, Leon, Toledo
Skoda Oktavia, Superb, Yeti
Subaru BRZ, Impreza, Legacy
Toyota Auris, Avensis, Corolla
Volvo C30, S40, V40, V50
VW Caddy, CC, EOS, Golf, Jetta, New Beetle, Passat, Scirocco, Touran

 

Jak testuje i ocenia ADAC?

W końcowej ocenie opon letnich największe znaczenie ma ich zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 40 proc. ostatecznej noty. W tym kryterium bierze się pod uwagę odporność opony na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności, jaki zapewnia podczas manewrów. Na 20 proc. oceny końcowej składa się zachowanie opony na nawierzchni suchej. Po 10 proc. oceny stanowi odporność opony na zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa oraz zachowanie poziomu generowanego hałasu.

Prezentacja wyniku i oceny

Oceny przedstawiono w tabeli wyniku jako symbole.

Ocena ADAC Symbole „Zalecane”
bardzo dobry ocena-5
dobry ocena-4 szczególnie warty polecenia
zadowalający ocena-3 warty polecenia
wystarczający ocena-2 warunkowo warty polecenia
niedostateczny ocena-1 niewarty polecenia

Graniczne oceny dla rozmiaru 205/55 R16V

Przy ocenie wyników testu opon ADAC bierze pod uwagę w szczególności zrównoważenie parametrów opon. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko opony, które spełniają wszystkie określone wymogi. Opony mocne jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi zdobyć minimalne oceny w kryteriach nadrzędnych. Poniższa tabela przedstawia graniczne oceny dla różnych wymogów:

Ocena ADAC bardzo dobry dobry zadowalający wystarczający niedostateczny
Sucha nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Mokra nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie paliwa 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie „dobry”. Jeżeli w jednym z kryteriów opona nie osiągnie oceny „dobrej”, to w najlepszym razie może zostać uznana za oponę polecaną (wynik „zadowalający”).

To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC zadowalającej i wystarczającej. Ocenę zadowalającą można osiągnąć tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach „sucha nawierzchnia”, „mokra nawierzchnia” i „zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Dla wystarczającej oceny stopnie w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5 lub więcej.

Ponieważ ADAC dla przyszłych testów zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, do tej pory nie przyznano jeszcze oceny bardzo dobry. Dzięki temu można zachować skale ocen dla testów opon letnich i zimowych.

Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon

W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do „sąsiednich” rozmiarów opon. Dotyczy to zakresu +10/-10 milimetrów w przypadku szerokości opony, a więc 215/55 R 16 V lub 195/55 R 16 V.

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Email to someone