Wśród aut kompaktowych jednym z bardziej popularnych rozmiarów opon jest 175/65 R14T (do 190 km/h). ADAC przetestował 16 modeli opon letnich w tym rozmiarze ze wszystkich segmentów rynku. Wyniki testu z pewnością ułatwią wybór najlepszego ogumienia na lato.

Wyniki testu ADAC opon letnich pokazują znaczące różnice pomiędzy testowanymi modelami – sześć modeli opon okazało się szczególnie wartych polecenia, a wśród nich znalazła się jedna z klasy średniej. Aż trzy modele otrzymały najniższe noty i nie są rekomendowane przez ADAC.

Najlepsze opony letnie w rozmiarze 175/65 R14T

Continental ContiEcoContact 5

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Najlepsza opona letnia w rozmiarze 175/65 R14T według ADAC. Continental ContiEcoContact 5 uzyskała najwyższe noty w testach na suchej nawierzchni i zapunktowała wysoką odpornością na zużycie. W porównaniu z najlepszymi oponami w teście wykazała jednak wysoki poziom hałasu.
Ocena końcowa: 2,1

Hankook Kinergy Eco K425

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Hankook Kinergy Eco K425 to najwyżej sklasyfikowany w teście reprezentant opon klasy średniej. Na suchej nawierzchni jedynie nieznacznie ustąpił Continentalowi, zaś na nawierzchni mokrej okazał się bezkonkurencyjny. Na tle konkurentów wyróżnia się stosunkowo niskim poziomem hałasu.
Ocena końcowa: 2,2

Pirelli Cinturato P1 Verde

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Pirelli Cinturato P1 Verde swoimi właściwościami na suchej i mokrej nawierzchni niemal dorównało zwycięskiemu Continentalowi. Niższa pozycja jest wynikiem przeciętnych ocen w kategorii efektywności paliwowej oraz odporności na zużycie.
Ocena końcowa: 2,2

Bridgestone Ecopia EP 150

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Bridgestone Ecopia EP 150 podobnie jak Continental oraz Pirelli bardzo dobrze wypadła w testach na nawierzchni suchej, a nieco gorzej poradziła sobie na nawierzchni mokrej. Ecopia EP 150, podobnie jak Continental przeciętnie wypadła pod względem generowanego hałasu. Do niższej oceny końcowej przyczyniła się również słabsza odporność na zużycie.
Ocena końcowa: 2,3

Nokian Line

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Nokian w teście ADAC potwierdził, że potrafi produkować oprócz zimówek, również bardzo dobre opony letnie. W testach na suchej nawierzchni jedynie nieznacznie ustępował Continentalowi. Słabsze oceny uzyskał za zachowanie na nawierzchni mokrej oraz poziom generowanego hałasu.
Ocena końcowa: 2,4

Wskazówki przy zakupie opon letnich w rozmiarze 175/65 R14T

Opony szczególnie polecane, które uzyskały dobre oceny cechują się zrównoważeniem we wszystkich parametrach. Niektóre z nich wybijają się ponad przeciętność tylko w konkretnych aspektach. Na tej podstawie konkretne modele można rekomendować kierowcom o specyficznych oczekiwaniach.

Osoby, które szczególną wagę przykładają do:
  • dobrych właściwości na suchej nawierzchni, powinny wybrać przede wszystkim Continental ContiEcoContact 5, Bridgestone Ecopia EP 150 lub Pirelli Cinturato P1 Verde. Gdy uwzględnia się najniższą cenę, można wziąć pod uwagę także Nokian Line,
  • dobrych właściwości na mokrej nawierzchni, powinny wybrać w pierwszej kolejności Hankook Kinergy Eco K425. Dobrym wyborem będzie również Bridgestone Ecopia EP 150 i Falken Sincera SN832 Ecorun,
  • niskiego zużycia paliwa, powinny wybrać Continental ContiEcoContact 5,
  • dobrej odporności na zużycie powinny zdecydować się na Continental ContiEcoContact 5.

Szczegółowe wyniki testu opon letnich w rozmiarze 175/65 R14T

Producent / Model
Cena w Euro
Ocena ADAC
Sucha nawierzchnia
Mokra nawierzchnia
Hałas / komfort
Zużycie paliwa
Zużycie
20% 40% 10% 10% 20%
Continental ContiEcoContact 5 40-91 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-5g
Hankook Kinerqv Eco K425 33-89 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Pirelli Cinturato P1 Verde 45-128 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Bridqestone Ecopia EP 150 45-109 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Falken Sincera SN832 Ecorun 37-71 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Nokian Line 34-89 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Firestone Multihawk 41-89 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-2g ocena-4g ocena-4g
Michelin Enerqv Saver+ 48-128 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-5g
Barum Brillantis 2 36-84 ocena-3 ocena-3g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Vredestein T-Trac 2 37-103 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Goodyear Efficient Grip Compact 40-89 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-2g ocena-4g ocena-4g
Semperit Comfort-Life 2 38-79 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Avon ZT5 36-67 ocena-2 ocena-3g ocena-2g ocena-2g ocena-4g ocena-4g
Debica Passio 2 35-56 ocena-1 ocena-4g ocena-1g ocena-2g ocena-4g ocena-5g
Kormoran Impulser b2 34-62 ocena-1 ocena-4g ocena-1g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Kleber Dvnaxer HP3 36-105 ocena-1 ocena-3g ocena-1g ocena-3g ocena-4g ocena-5g

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku: ocena-5 bardzo dobry, ocena-4 dobry, ocena-3 zadowalający, ocena-2 wystarczający, ocena-1 niedostateczny.

Wnioski z testu opon letnich w rozmiarze 175/65 R14T

W teście sprawdzono 16 opon letnich w rozmiarze 175/65 R 14 T stosowanych powszechnie w małych samochodach. Uwzględniono modele ze wszystkich klas dostępnych na rynku

Spośród 16 przetestowanych modeli, 6 wykazało się bardzo zrównoważonymi parametrami i otrzymało ocenę „dobrą”, co oznacza, że są szczególnie warte polecenia. Kolejne sześć modeli opon uzyskało nieco słabsze noty, jednak zasłużyło na polecenie. Trzy modele opon zakończyły test porównawczy z oceną “niedostateczną”. Spośród sześciu najlepszych opon testowych, tylko jedna nie należała do klasy premium.

Jedną z lepszych opon w teście ADAC okazała się Continental ContiEcoContact 5, która we wszystkich ważnych kryteriach prześcignęła konkurentów. Jedynie na mokrej nawierzchni lepiej wypadła Hankook Kinergy Eco K 425. Także w przypadku cech zużycia ContiEcoContact 5 zalicza się do najlepszych. Hankook Kinergy Eco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde, Bridgestone Ecopia EP 150, Falken Sinera SN832 Ecorun oraz Nokian Line, ocenione jako “dobre”, charakteryzują się zrównoważonymi parametrami we wszystkich przeprowadzonych testach i nie wykazały większych słabości.

Większość z sześciu modeli opon, które ADAC oceniło jako “zadowalające”, jedynie nieznacznie odbiegała od liderów w większości aspektów. Z uzyskanymi wynikami nie zdołały jednak osiągnąć pułapu punktowego dla opon szczególnie polecanych. W przypadku Firestone Multihawk i Michelin Energy Saver+ osiągnięcie lepszej oceny uniemożliwił słaby wynik na mokrej nawierzchni. Michelin może natomiast zaoferować najlepszą odporność na zużycie. Także pozostałe modele opon, które otrzymały “zadowalającą” ocenę ADAC, wykazały pewne braki jedynie w testach na mokrej nawierzchni. Chodzi tu w szczególności o Vredestein T-Trac 2, Semperit Comfort-Life 2 oraz Goodyear Efficient Grip Compact.

W grupie opon, którą ADAC poleca warunkowo, znalazł się jedynie Avon ZT5. Nie wypadł on przekonująco zarówno w testach na suchej, jak i mokrej nawierzchni.

Istotne i rażące słabości na mokrej nawierzchni doprowadziły do wystawienia “słabej” oceny ADAC w przypadku polskich: Dębicy Passio 2 i Kormorana Impulser b2. Do tej grupy zalicza się również Kleber Dynaxer HP3. Na ocenę ogólną tych modeli opon negatywnie wpłynęła przede wszystkim długa droga hamowania.

Modele samochodów, które mogą poruszać się na oponach 175/65 R14T

Poniższe modele samochodów (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 175/65 R14T. W zależności od mocy silnika opony muszą posiadać odpowiedni indeks prędkości (przykładowo T, Q lub S). W razie wątpliwości szczegóły odnośnie rozmiaru opon w konkretnym modelu samochodu można znaleźć na specjalnej naklejce na słupku bocznym, lub wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.

Chevrolet Kalos
Citroen C2, C3, Xsara, Berlingo
Daihatsu Sirion, Materia, Gran Move
Fiat 500, Palio Weekend
Ford Fiesta
Honda Logo, Jazz
Hyundai Getz
Kia Rio
Mazda 2, 323, MX-5
Mitsubishi Colt, Space Star
Opel Corsa C
Peugeot 1007, 206, Partner
Renault Twingo, Kangoo, Clio II, Megane (BA)
Rover City Rover, 25, Streetwise, MGF
Seat Inca
Skoda Felica Fun
Smart Forfour Subaru G3X Justy
Suzuki Ignis
Toyota Yaris, Corolla (E11), Prius

Jak testuje i ocenia ADAC

W końcowej ocenie opon letnich największe znaczenie ma ich zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 40 proc. ostatecznej noty. W tym kryterium bierze się pod uwagę odporność opony na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności jaki zapewnia podczas manewrów. Na 20 proc. oceny końcowej składa się zachowanie opony na nawierzchni suchej. Po 10 proc. oceny stanowi odporność opony na zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa oraz zachowanie poziom generowanego hałasu

Prezentacja wyniku i oceny

Oceny przedstawiono w tabeli wyniku jako symbole.

Ocena ADAC Symbole “zalecane”
bardzo dobry ocena-5
dobry ocena-4 szczególnie warty polecenia
zadowalający ocena-3 warty polecenia
wystarczający ocena-2 warunkowo warty polecenia
niedostateczny ocena-1 niewarty polecenia

Granice oceny dla rozmiaru 175/65 R14H

Przy ocenie wyników testu opon, ADAC pod uwagę bierze w szczególności zrównoważenie parametrów opon. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko opony, które we wszystkich kryteriach spełniają określone wymogi. Opony „mocne” jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, nawet jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi uzyskać minimalne oceny w głównych kryteriach nadrzędnych. Poniższa tabela przedstawia graniczne oceny dla różnych kryteriów:

Ocena ADAC ocena-5bardzo dobry ocena-4dobry ocena-3zadowalający ocena-2wystarczający ocena-1niedostateczny
Sucha nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Mokra nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie paliwa 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie “dobry”. Jeżeli w jednym z kryteriów opona nie osiągnie oceny „dobrej”, to w najlepszym razie może zostać uznana za oponę polecaną (wynik „zadowalający”).

To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC “zadowalająca” i “wystarczająca”. Ocenę “zadowalająca” można osiągnąć tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach “sucha nawierzchnia”, “mokra nawierzchnia” i “zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Dla “wystarczającej”, oceny ADAC oceny w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5 lub więcej.

Ponieważ dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, do tej pory nie przyznano jeszcze oceny “bardzo dobry”. Dzięki temu można zachować skale ocen dla testów opon letnich i zimowych.

Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon

W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do “sąsiednich” rozmiarów opon. Dotyczy to zakresu +10/-10 milimetrów w przypadku szerokości opony, a więc 165/65 R 14 T lub 185/65 R 14 T.

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Email to someone