ADAC przetestował 19 modeli opon letnich w rozmiarze 225/45 R17 z wysokimi indeksami prędkości (od 270 do 300 km/h). Wyniki testu pozwoliły wyłonić 7 najlepszych opon letnich w sezonie 2013/2014, a także ujawnił słabości dwóch modeli.

Auta klasy średniej o większych mocach i sportowym zacięciu wyposażone są przeważnie w opony o rozmiarze 225/45 R17 o indeksie prędkości W (do 270 km/h) lub Y (do 300 km/h). Test ADAC udowadnia, że nie wszystkie opony w tym rozmiarze potrafią zaoferować odpowiednie właściwości. Siedem spośród 19 przetestowanych modeli opon zasłużyło na szczególną rekomendację. Dobrze wypadły również opony klasy średniej, które w większości okazały się godne polecenia.

Continental ContiSportContact 5

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Najlepsza opona letnia w rozmiarze 225/45 R17. Mimo iż ContiSportContact 5 w żadnej z kategorii testu nie okazał się najlepszy, to wysoki poziom wszystkich parametrów i ich zrównoważenie zapewnił mu pierwsze miejsce. ContiSportContact 5 okazał się jednak najgłośniejszą oponą spośród modeli wyróżnionych przez ADAC.
Ocena końcowa: 2,1

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 uzyskał najwyższe oceny na nawierzchni suchej. Pod względem odporności na zużycie oraz poziomu hałasu wypadł lepiej niż Continental, jednak walkę o pierwsze miejsce w teście przegrał na nawierzchni mokrej, na której wypadł przeciętnie na tle czołowych modeli przetestowanych przez ADAC.
Ocena końcowa: 2,1

Dunlop Sport Maxx RT

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Dunlop Sport Maxx RT zapunktował dobrym zachowaniem na suchej nawierzchni i dobrą efektywnością paliwową i wysoką odpornością na zużycie. Punkty stracił w teście na mokrej nawierzchni, gdzie nieznacznie ustąpił Continentalowi.
Ocena końcowa: 2,2

Michelin Pilot Sport 3

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Michelin Pilot Sport 3 w porównaniu z pozostałymi modelami opon wyróżnionymi przez ADAC wykazał jedne z lepszych właściwości na mokrej nawierzchni, zaś na nawierzchni suchej dorównał Continentalowi oraz Dunlopowi. Niższą pozycję uzyskał przez stosunkowo wysoką podatność na zużycie oraz przeciętną efektywność paliwową.
Ocena końcowa: 2,2

Vredestein Ultrac Vorti

Klasa: PREMIUM
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Vredestein Ultrac Vorti podobnie jak Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 wykazał się najlepszymi właściwościami na nawierzchni suchej, jednak w porównaniu z pierwszą trójką wypadł gorzej na nawierzchni mokrej. Ultrac Vorti uzyskał jedną z lepszych ocen w kategorii odporność na zużycie.
Ocena końcowa: 2,2

Hankook Ventus S1 Evo 2 K117

Klasa: ŚREDNIA
Opona szczególnie polecana przez ADAC

Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 to najwyżej sklasyfikowany reprezentant opon klasy średniej. Na nawierzchni suchej tylko nieznacznie ustępował liderom testu. Niższe noty uzyskał za przeciętne właściwości na nawierzchni mokrej oraz wysoką podatność na zużycie bieżnika.
Ocena końcowa: 2,3

Wskazówki przy zakupie opon letnich w rozmiarze 225/45 R17W/Y

Opony, które uzyskały dobre oceny, cechują się zrównoważeniem we wszystkich parametrach – to one są szczególnie polecane. Niektóre z nich wybijają się ponad przeciętność tylko w konkretnych aspektach. Na tej podstawie konkretne modele można rekomendować kierowcom o specyficznych oczekiwaniach.

Osoby, które szczególną wagę przykładają do:
  • właściwości na suchej nawierzchni, powinny wybrać przede wszystkim Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 lub Vredestein Ultrac Vorti. Jedynie nieznacznie gorzej wypadają Continental ContiSportContact 5, Dunlop Sport Maxx RT i Michelin Pilot Sport 3.
  • dobrych właściwości na mokrej nawierzchni, powinny wybrać w pierwszej kolejności Continental ContiSportContact 5. Niewiele gorsza okazała się Michelin Pilot Sport 3.
  • niewielkiego zużycia paliwa, powinny wybrać przede wszystkim Semperit Speed-Life lub niewiele słabszą Continental ContiSportContact 5.
  • dobrej odporności na zużycie, powinny wybrać Pirelli Cinturato P7 lub Esa-Tecar Spirit UHP jeżeli właściwości na mokrej nawierzchni mają drugorzędne znaczenie.
  • niskiego poziomu hałasu, powinny wybrać Michelin Pilot Sport 3.

Szczegółowe wyniki testu opon letnich w rozmiarze 225/45 R17W/Y

Producent / Model
Cena w Euro
Ocena ADAC
Sucha nawierzchnia
Mokra nawierzchnia
Hałas / komfort
Zużycie paliwa
Zużycie
20% 40% 10% 10% 20%
Continental ContiSportContact 5 138 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-5g
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 130 ocena-4 ocena-5g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Dunlop Sport Maxx RT 130 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Michelin Pilot Sport 3 145 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Vredestein Ultrac Vorti 123 ocena-4 ocena-5g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 125 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Semperit Speed-Life 115 ocena-4 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-5g ocena-4g
Apollo Aspire 4G 96 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Bridgestone Potenza S001 133 ocena-3 ocena-5g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Kumho Ecsta LE Sport KU39 108 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Pirelli Cinturato P7 129 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-5g1
Yokohama C.drive 2 122 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-5g
Falken Azenis FK453 105 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Uniroyal RainSport 2 118 ocena-3 ocena-3g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-3g
Esa-Tecar Spirit UHP 122 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-5g1
Toyo Proxes T1 Sport 115 ocena-3 ocena-4g ocena-3g ocena-3g ocena-4g ocena-4g
Nexen N8000 86 ocena-3 ocena-4g ocena-4g ocena-3g ocena-4g ocena-3g
High Performer Sport HS-2 2 103 ocena-2 ocena-4g ocena-2g ocena-3g ocena-4g ocena-3g
Syron Race 1 Plus 3 85 ocena-2 ocena-4g ocena-2g ocena-3g ocena-4g ocena-4g

1 odpowiada ocenie 0,5
2 model o tym profilu nie jest już dostępny zgodnie z informacją od producenta
3 model o takiej mieszance nie jest już dostępny zgodnie z informacją od producenta.
Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony z taką samą oceną ogólną posortowano alfabetycznie.
Oznaczenie wyniku: ocena-5 bardzo dobry, ocena-4 dobry, ocena-3 zadowalający, ocena-2 wystarczający, ocena-1 niedostateczny.

Wnioski z testu opon letnich w rozmiarze 225/45 R17W/Y

ADAC przetestował 19 modeli opon letnich o rozmiarze 225/45 R17 i indeksie prędkości do 270 km/h (indeks prędkości W) lub powyżej (indeks prędkości Y).

Wielu producentów opon przykłada obecnie największą wagę do poprawy właściwości opony na mokrej nawierzchni. Odzwierciedlają to wyniki testu – znaczna część przetestowanych opon wykazała poprawę w zachowaniu na mokrym asfalcie względem modeli z poprzednich lat.

W klasyfikacji końcowej aż siedem modeli znalazło się w ścisłej czołówce z bardzo zbliżonymi ocenami. Modelami o najbardziej zrównoważonych parametrach okazały się Continental ContiSportContact 5 oraz Goodyear Eagle F1 Asymmentric 2. Asymetryczny Goodyear wypadł bardzo dobrze zarówno na nawierzchni suchej, jak i mokrej. Niewiele gorzej w testach ADAC spisały się Dunlop Sport Maxx RT i Michelin Pilot Sport 3. Z kolei mocnymi stronami Vredestein Ultrac Vorti okazały się wysoka odporność na zużycie i dobre zachowanie na suchym asfalcie. Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 i Semperit Speed-Life otrzymały dobre oceny dzięki zrównoważonym osiągom we wszystkich kryteriach. Semperit dodatkowo zapunktował w teście ekonomii.

W przynajmniej jednym istotnym kryterium testowym 10 modeli opon ma niewielkie braki, co uniemożliwiło im zakwalifikowanie się do grupy opon szczególnie polecanych. W większości przypadków słabsze właściwości ujawniały się na mokrej nawierzchni. Jedynie Uniroyal RainSport 2 otrzymał ocenę “zadowalającą” z powodu gorszych właściwości na suchej nawierzchni i wysokiej podatności na zużycie. Nexen N8000 wypadła dobrze w większości kryteriów, jednak podobnie jak Uniroyal wykazała słabą odporność na zużycie i zamyka grupę opon polecanych przez ADAC.

High Performer Sport HS-2 i Syron Race 1 Plus otrzymały oceny „wystarczające” przez swoje słabsze właściwości na mokrej nawierzchni, które ujawniają się przede wszystkim przy hamowaniu.

Modele samochodów, które mogą poruszać się na oponach 225/45 R17 W/Y

Poniższe modele samochodów (i wiele innych) wyposażono – w zależności od wersji – w opony o rozmiarze 225/45 R17W/Y. Zależnie od mocy silnika opony muszą posiadać odpowiedni indeks prędkości. W razie wątpliwości szczegóły odnośnie rozmiaru opon w konkretnym modelu samochodu można znaleźć na specjalnej naklejce na słupku bocznym lub wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.

Alfa Romeo 147, 156, 159, 166, GT
Audi A3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT
BMW 1, 3, Z3, Z4
Citroen C4
Fiat Bravo, Stilo, Croma
Ford Focus, C-Max, Mondeo, Galaxy
Honda Civic, FR-V, Accord, S-2000
Hyundai I30, Coupé
Kia C´eed
Lancia Lybra
Lexus IS
Mazda 3, 5, 6
Mercedes Benz B-u. C-klasa, C Sportcoupé, CLK, SLK
Nissan Almera, 200SX
Opel Astra, Zafira, Vectra, Signum
Peugeot 307, 308, 406
Renault Mégane, Laguna, Scenic
Seat Leon, Altea, Toledo, Alhambra
Skoda Oktavia, Superb
Subaru Impreza, Legacy
Toyota Auris, Avensis, Corolla Verso
Volvo C30, S40, V50, S60, V70
VW Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Eos, Passat, Touran, Sharan

Jak testuje i ocenia ADAC

W końcowej ocenie opon letnich największe znaczenie ma ich zachowanie na mokrej nawierzchni. Stanowi ono 40 proc. ostatecznej noty. W tym kryterium bierze się pod uwagę odporność opony na aquaplaning, skuteczność hamowania na mokrym betonie i asfalcie oraz poziom przyczepności jaki zapewnia podczas manewrów. Na 20 proc. oceny końcowej składa się zachowanie opony na nawierzchni suchej. Po 10 proc. oceny stanowi odporność opony na zużycie bieżnika, wpływ na zużycie paliwa oraz zachowanie poziom generowanego hałasu.

Prezentacja wyniku i oceny

Oceny przedstawiono w tabeli wyniku jako symbole.

Ocena ADAC Symbole “zalecane”
bardzo dobry ocena-5
dobry ocena-4 szczególnie warty polecenia
zadowalający ocena-3 warty polecenia
wystarczający ocena-2 warunkowo warty polecenia
niedostateczny ocena-1 niewarty polecenia

Granice oceny dla rozmiaru 225/45 R17W/Y

Przy ocenie wyników testu opon ADAC pod uwagę bierze w szczególności zrównoważenie parametrów opon. Tym samym można mieć pewność, że dobrą ocenę i szczególną rekomendację ADAC otrzymają tylko opony, które we wszystkich kryteriach spełniają określone wymogi. Opony mocne jedynie w niektórych aspektach nie mają szans na wysoką ocenę, jeżeli jednocześnie w innych kryteriach wykazują rażące słabości. Z tego powodu do uzyskania rekomendacji ADAC opona musi uzyskać minimalne oceny w głównych kryteriach nadrzędnych. Poniższa tabela przedstawia graniczne ocen dla różnych kryteriów:

Ocena ADAC ocena-5bardzo dobry ocena-4dobry ocena-3zadowalający ocena-2wystarczający ocena-1niedostateczny
Sucha nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Mokra nawierzchnia 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie paliwa 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5
Zużycie 1,5 2,5 3,5 4,5 5,5

Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opona szczególnie polecana przez ADAC powinna we wszystkich istotnych kategoriach znaleźć się przynajmniej w kolumnie “dobry”. Jeżeli w jednym z kryteriów opona nie osiągnie oceny „dobrej”, to w najlepszym razie może zostać uznana za oponę polecaną (wynik „zadowalający”).

To samo naturalnie dotyczy ocen ADAC “zadowalająca” i “wystarczająca”. Ocenę “zadowalająca” można osiągnąć tylko wtedy, jeżeli oceny w kategoriach “sucha nawierzchnia”, “mokra nawierzchnia” i “zużycie” nie będą wyższe niż 3,5. Dla “wystarczającej”, oceny ADAC oceny w określonych kategoriach muszą wynosić co najwyżej 4,5 lub więcej.

Ponieważ dla przyszłych testów ADAC zakłada wzrost potencjału eksploatacyjnego opon, do tej pory nie przyznano jeszcze oceny “bardzo dobry”. Dzięki temu można zachować skale ocen dla testów opon letnich i zimowych.

Wyniki testu ADAC nie uwzględniają opon runflat

Wyników testu ADAC nie należy odnosić do opon typu run flat o rozmiarze 225/45 R17. Większość opon typu run flat ma specyficzne właściwości, których nie można porównać ze standardowymi oponami. Ocen ADAC dla opon standardowych nie można więc przełożyć bezpośrednio na opony typu run flat w tych samych rozmiarach.

Wyniki testu dla zbliżonych rozmiarów opon

W pewnym zakresie wyniki testu można odnieść także do “sąsiednich” rozmiarów opon. Dotyczy to zakresu +10 / -10 milimetrów w przypadku szerokości opony, a więc 215/45 R 17 W/Y lub 235/45 R 17 W/Y.

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Email to someone