Wymiana i naprawa pierścieni tłokowych

Umów wizytę
801 980 980 lub 22 714 11 11

Co to są pierścienie tłokowe?

Pierścienie tłokowe to elementy uszczelniające tłoki silnika w cylindrach. Wykonane są w formie metalowych okręgów osadzonych w specjalnych rowkach na zewnętrznej powierzchni płaszcza tłoka.

Wyróżnia się trzy rodzaje pierścieni. Pierścień uszczelniający, zwany kompresyjnym, zamontowany jest najbliżej denka tłoka. Jego zadaniem jest uszczelnienie komory spalania i zapobieganie przedostawaniu się gazów spalinowych do komory korbowej silnika. Pod pierścieniem kompresyjnym zamontowany jest pierścień uszczelniająco-zgarniający, którego zadaniem jest dalsze uszczelnienie komory spalania i zapobieganie zasysaniu oleju ze skrzyni korbowej do komory spalania podczas suwu ssania. Trzecim, najniżej umieszczonym rodzajem pierścienia jest pierścień zgarniający. Ma on za zadanie zbierać ze ścianek cylindra osadzony tam film olejowy podczas ruchu tłoka w dół. Dzięki specjalnemu ukształtowaniu w postaci rowków, pierścień olejowy (zgarniający) powoduje ściekanie zebranego ze ścianek cylindra nadmiaru oleju z powrotem do miski olejowej.

Kiedy należy wymienić pierścienie tłokowe?

Awaria pierścieni tłokowych skutkować będzie pogorszeniem kompresji oraz zużywaniem przez silnik oleju. W skrajnym przypadku zużycia pierścieni dojdzie do przekrzywiania się tłoków pracujących w cylindrach, co będzie powodować ich szybkie zużycie oraz specyficzny hałas na biegu jałowym.

Jak wygląda wymiana pierścieni tłokowych?

Wymiana pierścieni jest czynnością wymagającą wymontowania tłoków silnika. W tym celu demontuje się głowicę silnika z jego bloku oraz miskę olejową. Po odkręceniu stopek korbowodów możliwe jest wyciągnięcie od góry przez otwory cylindrów tłoków wraz z korbowodami.

Montując nowe pierścienie należy zwrócić uwagę na stan tłoków oraz na właściwe zamknięcie zamków każdego pierścienia. Do zamontowania tłoków z nowymi pierścieniami w cylindrach konieczne będzie użycie specjalnego narzędzia zwanego kompresorem pierścieni tłokowych. Przykręcając korbowód do czopu wału korbowego konieczne jest skontrolowanie stanu zużycia znajdujących się tam panewek.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Podczas montażu głowicy konieczne będzie zastosowanie nowej uszczelki. Zaleca się także wymianę oleju silnikowego i filtra oraz zamontowanie nowego paska rozrządu.

Składasz zapytanie

Które usługi warsztatowe Cię interesują? Kiedy i gdzie pasuje Ci wizyta w warsztacie?

Oddzwaniamy z wyceną

Nasz konsultant proponuje Ci jeden z naszych warsztatów, a następnie ustalasz termin i koszt.

Oceniasz wykonanie usługi

Jeśli chcesz podzielić się uwagami na temat
warsztatu - oceniasz warsztat i usługę.

lub zadzwoń:
801 980 980 / 22 714 11 11

Znajdź najbliższy warsztat i umów się na wizytę

w 5000 punktach sieci warsztatów Motointegrator Partner

Masz pytania? Zadzwoń

801 980 980 lub 22 714 11 11