Wymiana panewek wału korbowego

Co to są panewki wału korbowego i jak wygląda ich wymiana?

Wał korbowy silnika osadzony jest na kilku łożyskach ślizgowych skonstruowanych w formie panewek. W przypadku ich zużycia konieczna jest ich wymiana, która praktycznie sprowadza się do remontu generalnego silnika. Wymagany jest demontaż głowicy silnika, tłoków wraz z korbowodami oraz samego wału korbowego. Wał należy poddać tak zwanemu szlifowi, czyli mechanicznemu opracowaniu powierzchni jego czopów, na których osadzone są panewki wału. Następnie w zależności od ilości zdjętego materiału należy dobrać nowe panewki o odpowiedniej grubości. Może okazać się także konieczne przeprowadzenie wymiany panewek korbowych.

Montaż tłoków powinien nastąpić z wykorzystaniem nowych pierścieni tłokowych, co wymaga użycia specjalistycznego narzędzia, zwanego kompresorem pierścieni tłokowych. Montując z powrotem głowicę silnika należy sprawdzić jej szczelność oraz obrobić mechanicznie jej powierzchnię, a także zastosować nową uszczelkę. Silnik po tak poważnej wymianie musi zostać zalany nowym olejem oraz musi otrzymać nowy filtr oleju. Niezbędne są również nowy pasek rozrządu wraz z nowymi rolkami napinającą i prowadzącą.

Jak można wydłużyć żywot panewek wału korbowego?

Awaria łożysk głównych wału korbowego może być spowodowana zaniedbaniem regularnej wymiany oleju lub jego rozrzedzeniem w wyniku eksploatacji samochodu na krótkich odcinkach i nie uzyskiwaniem przez silnik temperatury roboczej, co skutkuje ściekaniem paliwa po ściankach cylindrów do miski olejowej i utratą przez olej właściwości smarnych. Regularna wymiana oleju silnikowego oraz filtra, a także stosowanie dobrej jakości oleju oraz prawidłowa eksploatacja samochodu przyczynią się do wydłużenia żywotności łożysk wału korbowego.

Znajdź najbliższy warsztat i umów się na wizytę

w 5000 punktach sieci warsztatów Motointegrator Partner

Wymiana panewek wału korbowego w warsztacie w Twojej okolicy