Naprawa i wymiana wałka rozrządu

Jaką rolę spełnia wałek rozrządu?

Wałek rozrządu zamontowany jest w głowicy silnika. Poprzez mimośrodowe ukształtowanie jego powierzchni roboczych zwanych krzywkami, realizuje on zamianę ruchu obrotowego na ruch posuwisty otwierający i zamykający zawory.

Kiedy należy wymienić wałek rozrządu?

W wyniku niedostatecznego smarowania, na przykład wskutek zbyt niskiego poziomu oleju lub zanieczyszczenia smoka pompy olejowej, wałek rozrządu może ulec zatarciu i pęknięciu. Możliwe jest także takie wyeksploatowanie jego krzywek, że niemożliwe będzie prawidłowe sterowanie pracą zaworów dolotowych i wydechowych. W takiej sytuacji konieczna będzie wymiana wałka rozrządu.

Jak wygląda wymiana wałka rozrządu?

Naprawę rozpoczyna się od zdemontowania pokrywy zaworów na głowicy silnika. Konieczne jest zdemontowanie paska lub łańcucha rozrządu. Następnie demontowane są dźwigienki popychaczy zaworów. Po odkręceniu elementów mocujących demontowany jest wałek rozrządu. Przy takiej okazji należy skontrolować stan dźwigienek i popychaczy zaworów, hydraulicznych regulatorów luzu zaworowego jeśli silnik naszego samochodu jest w nie wyposażony oraz trzonków zaworów.

Montaż nowego wałka przebiega w odwrotnej kolejności z zastosowaniem jego nowych panewek. Ze starego wałka przemontować należy koło współpracujące z rozrządem chyba, że zdecydujemy się na jego wymianę. Konieczne jest także użycie nowej uszczelki pokrywy zaworów. Po przeprowadzonej naprawie powinien zostać zamontowany nowy pasek rozrządu wraz z jego rolką prowadzącą i rolką napinającą.

Znajdź najbliższy warsztat i umów się na wizytę

w 5000 punktach sieci warsztatów Motointegrator Partner

Naprawa i wymiana wałka rozrządu w warsztacie w Twojej okolicy